|
V širších, profesních souvislostech přemýšlím, zda se jedná o výhradně pozitivní zprávu. Dne 18. ledna 2022 metropolitní hasiči, tentokrát za asistence nového ministra vnitra ČR, „slavnostně otevřeli“ novou stanici v Praze-Holešovicich za 367 289 861,72 Kč (přitom již 30. září 2021 zde při kolaudaci stavby, promlouval v rámci předvolební agitace, bývalý ministr Hamáček):
Osobně kvituji, že výjezdová vozidla v nové stanici zatím nejsou zasažena ostravským, oranžovo-růžovým hnusem (sám „otec stvořitel“ je nazává „lentilky“) a doufám, že tradiční barva v Praze ještě dlouho vydrží. Vedle toho oceňuji, že výšková technika v garáži je od zavedené značky (nikoliv polské provenience Bumar…???).
Poznámka: Na druhé straně shledávám, že pan Rakušan netrefil profesní prioritu - stejně jako jeho předchůdce na postu ministra vnitra, „nakročil“ na snadnější cestu, mediálně atraktivní požární represe. Věcně si neuvědomil, že zcela zásadní a současně nákladově významně levnější oborovou strategií je požární prevence (bohužel, s nízkým vlivem na „vztahy s veřejností“).
Nedávno jsem ze dvou charitativních organizací obdržel e-mail, s „potvrzením o daru“ (který si mohu uplatnit pro daňové účely). Součástí přílohy byly také fotografie dokladující, na jaké bohulibé účely budou sbírkami získané finance použity. Jednou z nich byl červnovým tornádem zdevastovaný domov důchodců Hodonín (obchodně „S-centrum“):
Protože poškozený ústav sociální péče je evidentně zateplený pěnovým polystyrénem, hledal jsem informaci o tom, kdy byla budova postavena (na webu uváděli kolaudaci v roce 2002). Nechci v současnosti řešit „staré děje“ a polemizovat nad skutečností, kdo zpracoval PBŘ dotčené stavby, kdo k projektu na příslušném odboru HZS vydal souhlasné stanovisko a zda na počátku tisíciletí bylo vůbec možné použít u šestipodlažní novostavby tento hořlavý obklad obvodových stěn (nikoliv - ani podle tehdy platných pravidel). Pevně doufám, že jsem přispěl na dobrou věc a po současné opravě zateplení domova důchodců nahradí v celé ploše nehořlavý materiál (dopředu odmítám zavrženíhodný přístup: „…přece, když tam byl polystyrén, dáme ho tam znovu …“ ???).
Poznámka: Inu, názorný příklad toho, co všechno může profesně odhalit jedno takové tornádo…
V pandemicky neutěšené době registruji řadu událostí, které se mohou jevit jako veskrze tragikomické:
- Na úvod řadím diskutabilní problematiku výsluhové renty (bezprostředně sice přímo nesouvisí s odchodem 520 příslušníků HZS z řad modrého Sboru v roce 2021). Tentokrát jde o cestu jednoho krajského policejního podnáčelníka z pracovní porady, který za volantem služebního vozu nadýchal jen 2,39 promile alkoholu. Sice jej od policie pro zavrženíhodné jednání propustili, přesto mu „cinknutý“ služební zákon umožňuje vyplácení výsluhy (cca 35 000,- Kč měsíčně) + jednorázové odchodné v částce několika set tisíc (ať žije takový zákon a schodkový státní rozpočet zvlášť…!!!).
- Na podzim hořelo ve spalovně odpadu v pražských Malešicích, se škodou v řádu stovek miliónů Kč; údajnou příčinou bylo svařování. V této souvislosti se nabízí otázka, jestli při svařování na požárně nebezpečných místech nebyla požadovaná asisteční „požární hlídka“ na Home Office.
- Miroslav Štěpán (muž s pořadovým číslem 1. ve stádě modrých generalissimů) obdržel na prosincovém XI. sjezdu včelařů odznak „Vzorného včelařského pracovníka“. Jako řadový člen spolku konstatuji, že za posledních pět let jsem zaznamenal jeho aktivitu pouze jednu - když navrhnul zvednout členský poplatek o 100%.
- Bylo větrno a teploměr v lednový podvečer ukazoval -6 °C (tj. přes limit, kdy na cvičení jógy již nejezdím na kole). Zvolil jsem proto MHD. Cestou domů přijdu na zastávku, čekám na tramvaj a čekám. Napřed nejelo nic. Pak se na nástupišti začali hromadit cestující z tramvají, které nepokračovaly dále, ale směřovaly do vozovny. Asi po čtvrt hodině paní, co šla kolem po chodníku, povídala, že asi bude jezdit náhradní doprava, neboť nad křižovatkou je nehoda. Po další čtvrthodině čekání jsem usoudil - než na refýži „umrznout“, raději těch 3 km k domovu zdolám pěšky. Současně jsem si při chůzi mohl prohlédnout místo nehody (podle mého soudu, osobní automobil v levém pruhu zastavil u přechodu a řidič, jedoucí za ním do něj narazil a částečně posunul na tramvajovou trať – vše bez zranění osob). Co mě však překvapilo, byla na místě nehody hned tři vozidla HZS. Přitom neprobíhala žádná činnost z jejich strany. Jako občan očekávám od státu řádný servis - v tomto kontextu rychlé obnovení provozu MHD, má určitě přednost před motohodinami i výjezdovými tabulkami HZS. Když přítomná policie situaci vyfotila, přece stačilo vzít pytel se sorbentem a obsypat jím půdorys havarovaného vozidla v kolejišti. Pak, vzhledem k počtu dostavených příslušníků HZS, vzít osobní auto klidně „do živých“ a překážku z trasy odstranit (jen pro doplnění faktů - první autobus náhradní dopravy jsem zaznamenal až u předposlední tramvajové zastávky na své pěší trase…).
- Telefonoval profesní projektant, po kterém v rámci konzultace PBŘ územní odbor HZS požadoval provést zatřídění objektu podle nové vyhlášky: „O kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva“ (č. 460/2021 Sb.). Po seznámení s problematikou jsem mu písemně odpověděl, že tato vyhláška ve svých ustanoveních nikde neuvádí povinnost, aby projektant PBS v rámci zpracování PBŘ určil kategorii stavby. Současně jsem uvedl, že vyhláška je podle mého soudu pokusem o legalizací stavu, jak se v některých objektech vyhýbat výkonu státního požárního dozoru (což zákon č. 415/2021 Sb. již předjímal a že tímto jde víceméně o zákonem potvrzené zahájení profesního úpadku). Nakonec jsem konstatoval, že oba předpisy podle mě představují právní kličku, umožňující v určitých „kategoriích“ přihrávat lukrativní zakázky spřízněným subjektům (ve stylu klasické hlášky: „my hoši co spolu mluvíme“). O dalším kontraproduktivním plánu, kdy zatřídění staveb, kam hasiči musí či nemusí chodit, se přenese „na bedra“ projektantů PBS, ani nemluvě???
- Předchozí ministryně dluhů (která se, nejen s příslušníky HZS i jejich vozidly, tak ráda fotila), nám každodenně svou opoziční rétorikou v médiích sděluje, jak ona „všechno dělala dobře a pro lidi“. Jenže do jejího svatořečnění se vůbec nehodí zjištěná fakta – výhradně její focení + videa stála od 23. září 2020 do 30. listopadu 2021 státní pokladnu 1,93 miliónu Kč, a to bez odvodů na zdravotní a sociální pojištění obou, k tomu účelu najatých zaměstnanců (možná by skutečně bylo zajímavé zjistit, kolik občany stál její účet za švadlenu, obuvníka, vizážistu i kadeřnici …?).
- V souvislosti s tuzemskou epidemií výstavby skladových hal (v ČR probíhají závody o získání souhlasu HZS k projektu nejen pro max. plochu, ale i max. výšku objektu), vychází najevo jeden nepříjemný fakt. Jejich nestandardní realizaci může pro hasiče garantovat „expertizním“ posudkem jistý státní zaměstnanec, kterému již při studiu na vysoké škole dali spolužáci přezdívku: „brouk Pytlík“. Přitom je možné konstatovat, že dřevokazný brouk Pytlík, co se narodil v zábradlí kina Světozor, přece jen nějakou realitu, alespoň ve filmu, viděl (což se o oborovém dřevokazu bohužel tvrdit nedá, protože ten s úsměvem prodává „řešení“, že stoh slámy jakékoliv délky, šířky nebo výšky je nehořlavý, pokud nebude vystaven podmínkám požáru…). A druhým takovým samozvaným „expertem“ je jeho velmi dobrý kamarád, který se vedle profese „mokrého“ hasiče, současně pasoval do role hasičského učitele „Igora Hnízda“ (zrovna vydává novou knihu, kterou jemu i blízké rodině sponzoruje výrobce polyuretanových fasádních panelů…???).
- Doma, u kouřotěsných dveří, jsem potřeboval vyměnit vadnou padací lištu (která po zavření dveřního křídla samočinně utěsní prahovou spáru). Jak to v současnosti bývá, komponent, co je starší více jak 5 let, se samozřejmě už nevyrábí. Naštěstí mi pomohli dřívější firemní kolegové. Jeden z nich „archivoval“ volný kus doma. Přijel jsem k němu, zazvonil u bytu a sjeli jsme výtahem do sklepa. Zde otevřel laťková dvířka boxu, předal mi lištu a já jsem sdělil, že už s ním nahoru nepojedu a vyjdu ze sklepa po schodech přímo ke vstupním dveřím. On mi odpověděl, že do sklepa a ze sklepa se můžeme dostat pouze výtahem. A skutečně, schodiště 12-ti podlažního bytového domu bylo od sklepních prostorů odděleno pouze oboustranně zamčenou ocelovou mříží (proč asi se v takových objektech nemusí vykonávat státní požární dozor…???).
- Nelze opomenout nedávné vyjádření předsedy „Oborového svazu hasičů“, který se nechal slyšet v souvislosti výškou růstu platů příslušníků modrého Sboru v roce 2022 (tj. snížení z původně „Babišem“ slíbených 1000,- Kč, na současných 700,- Kč), cituji: „Výsledek jednání vlády považuji za výsměch složce, která poslední dva roky pomáhá zajišťovat chod i jiných odvětví a s kterou se všichni politici rádi fotí, když to potřebují.“ Předně konstatuji, že žádný zákon přece nenutí hasiče, aby se s politikem fotil (ani s čínským velvyslancem na letišti v Ruzyni). Doporučuji, aby se pan oborový předseda (až zase bude v médiích „fňukat“ nad nízkým růstem mezd), zamyslel nad jinou skutečností - třeba takovou, že soukromý sektor už téměř dva roky „jede na krev“, protože komu spadly tržby o půlku a více, může požádat (nikoliv že má nárok) o náhradu 60 % nákladů. Chtěl bych vidět erární instituci, která by ze dne na den zredukovala své provozní výdaje (tj. i mzdové, pane předsedo) o 40% a setrvala v tomto režimu min. 2 roky.
- Pro „odlehčení“ jedna aktualita ze zahraniční - v lednu 2022 vyhořel u německého Hannoveru jistému multimilionáři rodinný dům (se škodou 1,5 mil. Eur), a to od horského kola, které se přes noc nabíjelo v obýváku …???
V noci na 30. ledna 2022 přibyl do pantheonu požární ochrany ČR další „cenný“ přírůstek – v pořadí již 4 miliardový oheň v tomto tisíciletí:
Vyšetřování stále probíhá a zatím nikdo nic oficiálního nesdělí (tj. stav k 31. lednu 2022). Mě však ani tak nezajímá výše škody (co vznikla soukromému subjektu a potažmo jeho pojišťovně), jako částka, kterou musí stát vynaložit za mnohahodinové nasazení 8 profesionálních a 12 dobrovolných požárních jednotek + mezikrajové výpomoci technikou z hasičského záchranného útvaru. Přitom člověk nemusí být požární Sherlock-Holmes, aby z fotografií trosek, zveřejňovaných bezprostředně po požáru tuzemskými zpravodajskými weby, poznal, o co zde kráčí:
- flexibilní investor si na vhodném pozemku, nechal v blízkosti velké automobilky postavit lacinou montovanou halu, ve skladbě: ocelové sloupy + lehký obvodový i střešní plášť (pravděpodobně s vnitřní hořlavou izolací);
- velikost požárního úseku haly je „nekonečná“ anebo k dělení na menší úseky měly sloužit vnitřní požární stěny (jejich stabilita je však staticky závislá na stabilitě nosné OK haly a nemohla být větší než 15 minut);
- požárně bezpečností zařízení nebylo instalováno evidentně žádné, případně jen nějaká EPS, kterou z trosek nelze rozeznat;
- po kolaudaci (zde netuším k jakému účelu) se hala zřejmě pronajala subdodavateli komponentů pro automobilku, který v prostorech haly vyráběl, ale současně také skladoval vstupní suroviny i hotové výrobky;
- vzhledem k materiálové skladbě současných vozidel (plasty tvoří cca 1/3 hmotnosti auta), bývá u subdodavatelů podíl hořlavých látek zpravidla nad 60% (neboť karoserii, motor, převodovku i poloosy si z převážně nehořlavých hmot vyrábí automobilka sama);
- bezprostředně vedle obvodových stěn bez požární odolnosti, byly dodatečně zřízeny rozlehlé volné sklady hořlavých látek (nejenom dřevěných palet do výše 10 m) a současně bez jakýchkoliv odstupových vzdálenosti mezi sebou.
Také si kladete otázku, jak po celou dobu výstavby a následném provozu tohoto objektu fungovala státní požární prevence. Realitu výstižně popisuje e-mail ze dne 30. ledna od pisatele, který je s danou problematikou na místě dobře obeznámen (dále cituji v téměř v plném znění):
Jistě Vám v dnešním přílivu zpráv neunikl požár v Mladé Boleslavi. Ve městě kde jsem několik let profesně působil. Ve městě kde u každé skladovací či výrobní haly stojí řada komínků z palet s různými autodíly.
Je až s podivem jak výkon SPD, tedy kontrola PBŘ a následná kolaudace fungovala a věřím, že i nadále funguje. Na druhou stranu kontrolní činnost vykonávala svoji práci v provozech, kde to ne vždy bylo úplně nutné.
Ano, bylo spousta firem která už od pohledu od silnice porušovala snad vše, co bylo možné. Venkovní skladování v PNP, zastavění požárního hydrantu o zastavění únikových cest ani nemluvě. V MB dostávala požární prevence pořádně na frak.
Bohužel v MB prevence dostává na frak i nadále a s každým dalším požárem si nachází i nové dno. Pokaždé když potkám bývalé kolegy se dokonale ubezpečím, že tento stav se ještě dlouho nezmění.
Dobrých zpráv v požární prevenci je jako šafránu. A bojím se že vlastně už vymizely.
A kdo tvrdí že spása je nadohled v podobě nového GŘ HZS ČR, ten ještě nepochopil, jak ve velkém průseru jsme.
|
Poznámka1: Co dodat více. Snad jenom v širším kontextu fakt, že zmíněné miliardové požáry se udály až po roce 2000 (tj, mimo „divoké devasedátky"), kdy na Gř HZS začal v „úřadovat“ Miloš Svoboda (ano ten, co byl vloni oceněn za přínos PO), kdy hasičská civilní obrana postupně převálcovala požární prevenci. A připomenout, že hlavní strategii ústředních podnáčelníků i většiny šéfů krajských HZS se stalo čekání na povýšení do první nebo další generálské hodnosti…???
Poznámka2: Dokážu pochopit, že kvůli nedostatkům ve služebním zákoně není možné všechny neschopné, líné, anebo pouze na svou kariéru zaměřené příslušníky vyměnit. Přitom stačí, kdyby ti s více hvězdami na generálské výložce nařídili, aby „CO-mani“ vstali ze svých zahřátých kancelářských židlí a nasedli do 200 osobních vozidel, které v září loňského roku HZS zakoupilo. Pak by každodenně vyjeli na neohlášenou, tématickou požární kontrolu těchto objektů. I kdyby stihli jen jednu za den, tak mohou vykonat 1000 za týden a 20000 za měsíc. Odhaduji, že cca po čtvrt roce mohou tyto kontroly pravidelně zopakovat (to by jistě nestačily kamióny na odvoz nepatřičných věcí na odstavná parkoviště za městy, jak se nyní děje při ohlášených kontrolách). Současně by velmi prospělo preventivně zastavit nějaký ten zvlášť špatný provoz. A když nějaký modrý generalissimus, při svých spanilých jízdách po vlastech českých, uvidí vedle výrobní haly navršenu haldu hořlavých palet, může jit příkladem a situaci sám zkontrolovat…
Ve Věstníku ÚNMZ č. 1/2022 je kromě jiného uvedeno:
- Od 1.2. 2022 začne platit ČSN CLC IEC/TS 60079-47 (33 2320) Výbušné plynné atmosféry - Část 47: Zařízení chráněné dvouvodičovým jiskrově bezpečným Ethernet systémem.
- Od 1.2. 2022 začne platit ČSN EN 50290-2-27 ed. 2 (34 7820) Komunikační kabely - Část 2-27: Společná pravidla návrhu a konstrukce - Bezhalogenové plášťové směsi na bázi polyolefinů pro kabely se zlepšenými vlastnostmi při hoření a požáru (HFFR); (s účinností od 2024-01-19 se zrušuje ČSN EN 50290-2-27 Komunikační kabely - Část 2-27: Společná pravidla návrhu a konstrukce - Bezhalogenové termoplastické směsi pro pláště se zpomaleným šířením plamene, ze září 2002).
- Od 1.2. 2022 vyšla tiskem Oprava 2 ČSN EN 60079-14 ed. 4:2014 (33 2320) Výbušné atmosféry - Část 14: Návrh, výběr a zřizování elektrických instalací.
- Od 1.2. 2022 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 17278 (30 7101) Zemní plyn - Zařízení na doplňování paliva do vozidel.
- Od 1.2. 2022 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN IEC 60695-11-11 (34 5615) Zkoušení požárního nebezpečí - Část 11-11: Zkoušky plamenem - Stanovení charakteristického tepelného toku pro zapálení z bezkontaktního zdroje plamene.
- Od 1.2. 2022 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 14972-14 (38 9260) Stabilní hasicí zařízení - Mlhová zařízení - Část 14: Zkušební postup systémů s otevřenými hubicemi pro spalovací turbíny v uzavřených prostorech nad 260 m3.
- Od 1.2. 2022 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 14972-15 (38 9260) Stabilní hasicí zařízení - Mlhová zařízení - Část 15: Zkušební postup systémů s otevřenými hubicemi pro spalovací turbíny v uzavřených prostorech do 260 m3.
- Od 1.2. 2022 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 15882-5 (73 0856) Rozšířená aplikace výsledků zkoušek požární odolnosti provozních instalací - Část 5: Kombinovaná těsnění prostupů.
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 06/0013/21 Navrhování prostředí budov - Zabudované sálavé otopné a chladicí soustavy - Část 2: Stanovení návrhového topného a chladicího výkonu; (přejímané mezinárodní dokumenty: EN ISO 11855-2:2021 + ISO 11855-2:2021 – zpracovatel Česká agentura pro standardizaci Praha).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 34/0038/21 Zkoušení požárního nebezpečí - Část 2-13: Zkoušky žhavou/ horkou smyčkou - Zkouška teploty zapálení materiálů žhavou smyčkou (GWIT); (přejímané mezinárodní dokumenty: EN IEC 60695-2-13:2021 + IEC 60695-2-13:2021 – zpracovatel SVÚOM Praha 7).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 34/0040/21 Zkoušení požárního nebezpečí - Část 9-2: Šíření plamene po povrchu - Přehled a významnost zkušebních metod; (přejímané mezinárodní dokumenty: EN IEC 60695-9-2:2021 + IEC 60695-9-2:2021 – zpracovatel SVÚOM Praha 7).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 38/0031/21 Systémy pro potlačení výbuchu; (přejímaný mezinárodní dokument: FprEN 14373 – zpracovatel Jan Pohludka, Hnojník 309).