Ručka.jpg(1 kb) Vítejte ve světě pozitivních zpráv:

Poznámka: Co dodat – snad jen názor zkušených hasičských harcovníků, podle kterých bylo rozhodně lepší, když fungovala okresní operační střediska, neboť službu konající příslušníci lépe znali místní podmínky. Dnes v krajském středisku službu konající "člověk telefonista" jen anonymně zmáčkne tlačítko na klávesnici počítače a k požáru kupky sena vyjede pět sborů a třeba u požáru velkého objektu se milostivě čeká až dorazí „profi“ jednotka …

Ručka.jpg(1 kb) Za, v mnoha směrech inspirativní, považuji svou první zkušenost s euro-dotacemi. Všechno začalo u simulačních modelů, ve kterých můžeme sledovat, jak tradiční systém vodního SHZ (vzniklý v polovině předminulého století), vykazuje při svém spuštění také významné vedlejší účinky. Ložisko požáru, v počáteční fázi jeho rozvoje, zpravidla nepřesahuje plochu 1 m2, jenže oblak kouře pod stropem se může rozlít do plochy 100 m2 a svým tepelným působením otevřít místo jedné (tj. energeticky potřebné), ještě mnohem více hlavic (tj. energeticky neefektivních); přitom na všechny bez rozdílu musí být systém SHZ dimenzován (potrubí, čerpadla, zásoby vody v nádržích apod.). I když lokální požár bývá většinou za krátkou dobu zcela uhašen (v řádu jednotek minut), voda z aktivovaných hlavic teče a teče, dokud se na místo nedostaví kompetentní osoba (která umí uzavřít příslušný ventil, případně zastavit čerpadlo). Současně můžeme při simulacích sledovat pro naši profesi zjevně negativní faktor, jak voda tříštěná z právě otevřených podstropních hlavic, bezprostředně sráží kouř do dýchací zóny z prostoru evakuovaných osob.

Vyhodnocení těchto poznatků mě vedlo k návrhu řešení, technicky odpovídající poznatkům 21. století. Před realizací prototypu jsem zkusil nové řešení přihlásit coby evropský patent. A protože jde o kontinentální záležitost, kamarád mi doporučil využít euro-dotaci a dokonce doporučil svého známého (vedoucího agentury, co se o „dotace“ stará). Přišel jsem na pohovor, nabídli mi kávu + koláček, vyslechli můj plán a kompetetně sdělili, že zařazení do programu „Evropského fondu pro regionální rozvoj“ je možné a zpracování žádosti mě přijde na 6000,- Kč (což mi přišlo vhodné a podepsal jsem plnou moc k zastupování). Jenže, věc ani náhodou neskončila, deklarovaným podáním žádosti. Když patentové řízení zdárně proběhlo, skutečně jsem do měsíce dostal vrácenu polovinu z vynaložených nákladů (především za práci patentového zástupce a za registrační poplatky). Jenže „dotační“ agentura, si kromě zpracování žádosti, postupně vyfakturovala také za revizi projektu, za průběžnou realizaci projektu, za udržitelnost projektu, za žádost o vyplacení příspěvku a za návrh grafického námětu (plakát formátu A3 sdělující, že „dobrotivá“ EU poskytla dotaci, který musí po celou dobu viset na dveřích mé kanceláře). Takže, pokud jsem sečetl dílčí částky, připadlo milé agentuře 73 % z poskytnuté dotační částky (to je mi panečku byznys …).

Poznámka 1: Tím však celá věc neskončila. V datové schránce jsem v rámci režimu kontrolního hlášení DPH obdržel oznámení od místního FÚ, že v hlášení mám chybu a pokud ji do pěti dnů neopravím, hrozí mi sankce 30 000,-Kč. Tak jsem obratem zavolal zpět na FÚ Ing. XYZ, která byla pod zprávou podepsána, a požádal jsem ji, aby mi věc blíže vysvětlila. Odpověděla, že neví, oč se jedná, protože nám přeposílá pouze výpis z republikového datového centra. Oponoval jsem tvrzením, že pokud se pod něco podepíšu a ještě k podpisu připojím svůj vysokoškolský titul, tak o dané záležitosti vím úplně všechno. Místní úřednice mě už jen odbyla větou: „tak si na mě stěžujte“ a zavěsila. Při pátrání na vlastní pěst jsem zjistil, že patentová agentura vystavila řádný daňový doklad na zálohovou platbu, ale ve svém kontrolním hlášení uvedla chybné číslo tohoto dokladu. Co k tomu dodat více – tuzemský erár v tomto případě nectí presumpci neviny a požadavek na odstranění případného nedostatku „buzerativně“ rozesílá oběma stranám, tj. viníkovi i nevinnému.

Poznámka 2: Aby inovativní technické řešení přinášelo užitek zejména zemi jeho původu, oslovil jsem dvě tuzemské vysoké školy, s poptávkou na vývoj prototypu dílčí části zařízení. Zástupci obou institucí (jeden osobně a druhý písemně) mi sdělili víceméně totéž – přineste nám cca 50 milionů a my Vám za 3-4 roky něco navrhneme. Inu vidím, že na českých VŚ se od doby mého posledního působení zhola nic k lepšímu nezměnilo …..

Ručka.jpg(1 kb) Nelze pominout fakt, že na Gř HZS budou brzy přepřahat ve významné řídící funkci. Po mnoha letech odchází (z jeho pohledu, jistě do zasloužené výsluhy) člověk, který na mě již od prvotního setkání ze dne 21. 4. 1999 působil jako „hrobař požární prevence“. Současně byl významným šiřitelem epidemie civilní obrany, která metastazovala jako rakovina do všech úrovní HZS.

Pokud se přesto na ústředí modrého Sboru podaří vybrat náčelníka, co bude ochoten preferovat oblast, která primárně patří ke každodenní činnosti HZS, doporučuji mu (jako hasič ve výslužbě) zařadit mezi jeho strategické cíle, následující:

Současně, jako osoba znalá podnikatelského prostředí, konstatuji, že již dávno skončila doba tolerance a nyní žádné výmluvy ze strany nefunkční požární prevence nepomohou (kloním se k většinovému ekonomickému hodnocení tuzemského hospodářství, že není začátek 90 let, kdy jsme v ČR znovu zaváděli kapitalismus a všelijak jsme jeho rozvoji umetali cestu); cituji: „… dnes už je kapitalismus všude a zejména ze strany zahraničních investorů funguje v docela tvrdé formě – takže bezbřehá volnost musí skončit a nastoupit řád ve věcech v celospolečenském zájmu…“.

Poznámka: Na závěr bych chtěl touto cestou ještě jednou poděkovat odcházejícímu generalissimusovi, že dopisem č.j. PO-1721/PRE-2007 ze dne 18. června 2007, ze mě sňal břemeno 700 hodin, které jsem do té doby každoročně obětoval na oltář vlasti, v oblasti bezprostředně souvisící s tvorbou technických norem v oboru PO a mohl se na plný úvazek věnovat problematice programování simulačních modelů, které mě časem v úrovni poznání posunuly o tři řády výše.

Ručka.jpg(1 kb) Právě vrcholí „daňový“ rok. V tomto kontextu zkusím posoudit dopad na profesní problematiku - pokud ze statistických dat akceptuji fakt, že v ČR aktivně (tj. generuje nové finanční bohatství státu) přispívá do státního rozpočtu jen 4,8 milionů lidí (přitom uznávaní ekonomové, působící mimo vládní struktury, dokonce uvádějí pouze 3,3 milionu; zbytek jsou děti, důchodci, nezaměstnaní, úředníci a zaměstnanci eráru), pak státní rozpočet na rok 2016 pro HZS činil 7,8 + 0,3 miliardy Kč. V našem domě, kde jsou trvale hlášeni k pobytu tři aktivní občané, to znamená, že na činnost HZS přispíváme ročně částkou 5062 / 7363 Kč.

Poznámka: Pro srovnání, pokud mi za sledované roční období přijde k úhradě složenka v dané výši, chtěl bych vědět, za jaké plnění tomuto státu vlastně platím. A nikoliv shledat, jak mě při občasné návštěvě obchodního centra, za můj příspěvek, erár ostentativně podvádí, třeba Exitem, zablokovaným zařízením EPS a jakousi činnost hlasitě deklaruje tím, že nám všem 1x za měsíc zbytečně zahouká siréna při polední zkoušce.

Ručka.jpg(1 kb)

Ve Věstníku ÚNMZ č. 2/2017 je kromě jiného uvedeno:


Hlavní stránka Minulý zápisník