Vítejte ve světě pozitivních zpráv:
- Na Gř HZS se nakonec přece jen probudili do třetího tisíciletí, když L.P. 2016 vzali na milost simulační modely pro evakuaci osob
v podmínkách požáru:
- Územně příslušná státní zástupkyně pravděpodobně odloží podané trestní oznámení, ve věci způsobu vedení zásahu u
rozsáhlého požáru v Kopřivnici z neděle 8. ledna 2017, a to pro důkazní nouzi (nelze očekávat, že policie bude příliš horlivě vyšetřovat jinou složku
„vnitra“ a kdo z poškozených dostane možnost nahlédnout do tehdy aktuálního poplachového plánu kraje a konfrontovat uváděná fakta se stavem, v jakém čase měla
na místě zasáhnout první jednotka PO se stálou službou, případně prokázat, zda svědecké výpovědi, ve vztahu ke skutečné době volného rozvoje požáru, jsou shodné
s tím, co se nakonec napsalo v dodatečně zpracovávané zprávě o zásahu).
- Nedávno jsem se na vlastní oči přesvědčil, že nejen v ČR, ale i v tradičních zemích „eurosojuzu“, může být v oboru PBS
předloženo eráru ke schválení (jako krystalicky čisté řešení) pouhé „vypapírování“ fiktivního stavu (nechci spekulovat, zda se jedná o přezíravé
podcenění osob, profesně působících v tuzemské, ekonomické kolonii Západu, anebo jde o jev obecný, kdy vhodně flexibilní, případně hamižný zpracovatel si myslí,
že jemu se pravděpodobnost vzniku a rozvoje požáru velkým obloukem vyhne…).
- Zatím ani v posledním Věstníku ÚNMZ není zveřejněno oznámení o zahájení zpracování návrhu změny ČSN 73 0842 tak, aby mohl
snadněji chovat prasata člověk, který nám „husákovskou“ českoslovenštinou donekonečna z médií opakuje, že „všetci kradnú“ a málo platí daně; přitom on
sorry jako nemusí.
- Nedávno, při zprovoznění přídavného VZT zařízení (co má u našeho RD odprášit, filtrovat a dohřívat zkažený ostravský vzduch)
jsem hovořil s technikem, který aktivoval rekuperační jednotku – přišla řeč na požární klapky v potrubních rozvodech, menších kruhových průřezů, instalovaných
v zařízeních sociální péče a jejich ovládání. Akceptoval fakt, že zavírat požární klapky pomocí termické pojistky, je z hlediska eliminace šíření kouře
fatálně zpozdilé a že ve firmě používají také klapky s ovládáním pomocí autonomních kouřových čidel (zejména tam, kde není instalována standardní EPS).
Sice mi neposlal slíbené odkazy a tak jsem si na webu musel sdělené informace ověřit sám. Požární klapky pro kruhová potrubí malých průřezů měli výhradně zahraniční
provenience, ale systém ovládání používají od tuzemského výrobce (nechci dělat primární reklamu, ale kouřové čidlo MHG 231.070 s lokálním napájením 24 Vss,
osazené do patice MHY 734.031, se 2 ovládacími relé, a to společně vloženo do adaptéru pro VZT potrubí MHY 735); sestava viz. obrázek:
Poznámka:
Co dodat – snad jen názor zkušených hasičských harcovníků, podle kterých bylo rozhodně lepší, když fungovala
okresní operační střediska, neboť službu konající příslušníci lépe znali místní podmínky. Dnes v krajském středisku službu konající "člověk telefonista" jen anonymně zmáčkne tlačítko na
klávesnici počítače a k požáru kupky sena vyjede pět sborů a třeba u požáru velkého objektu se milostivě čeká až dorazí „profi“ jednotka …
Za, v mnoha směrech inspirativní, považuji svou první zkušenost s euro-dotacemi. Všechno začalo u simulačních modelů, ve kterých můžeme
sledovat, jak tradiční systém vodního SHZ (vzniklý v polovině předminulého století), vykazuje při svém spuštění také významné vedlejší účinky. Ložisko požáru,
v počáteční fázi jeho rozvoje, zpravidla nepřesahuje plochu 1 m2, jenže oblak kouře pod stropem se může rozlít do plochy 100 m2
a svým tepelným působením otevřít místo jedné (tj. energeticky potřebné), ještě mnohem více hlavic (tj. energeticky neefektivních);
přitom na všechny bez rozdílu musí být systém SHZ dimenzován (potrubí, čerpadla, zásoby vody v nádržích apod.). I když lokální požár bývá většinou
za krátkou dobu zcela uhašen (v řádu jednotek minut), voda z aktivovaných hlavic teče a teče, dokud se na místo nedostaví kompetentní osoba
(která umí uzavřít příslušný ventil, případně zastavit čerpadlo). Současně můžeme při simulacích sledovat pro naši profesi zjevně negativní
faktor, jak voda tříštěná z právě otevřených podstropních hlavic, bezprostředně sráží kouř do dýchací zóny z prostoru evakuovaných osob.
Vyhodnocení těchto poznatků mě vedlo k návrhu řešení, technicky odpovídající poznatkům 21. století. Před realizací prototypu jsem zkusil
nové řešení přihlásit coby evropský patent. A protože jde o kontinentální záležitost, kamarád mi doporučil využít euro-dotaci a dokonce doporučil svého
známého (vedoucího agentury, co se o „dotace“ stará). Přišel jsem na pohovor, nabídli mi kávu + koláček, vyslechli můj plán a kompetetně sdělili, že zařazení do
programu „Evropského fondu pro regionální rozvoj“ je možné a zpracování žádosti mě přijde na 6000,- Kč (což mi přišlo vhodné a podepsal jsem plnou moc
k zastupování). Jenže, věc ani náhodou neskončila, deklarovaným podáním žádosti. Když patentové řízení zdárně proběhlo, skutečně jsem do měsíce dostal vrácenu
polovinu z vynaložených nákladů (především za práci patentového zástupce a za registrační poplatky). Jenže „dotační“ agentura, si kromě zpracování žádosti,
postupně vyfakturovala také za revizi projektu, za průběžnou realizaci projektu, za udržitelnost projektu, za žádost o vyplacení příspěvku a za návrh
grafického námětu (plakát formátu A3 sdělující, že „dobrotivá“ EU poskytla dotaci, který musí po celou dobu viset na dveřích mé kanceláře). Takže, pokud jsem sečetl
dílčí částky, připadlo milé agentuře 73 % z poskytnuté dotační částky (to je mi panečku byznys …).
Poznámka 1:
Tím však celá věc neskončila. V datové schránce jsem v rámci režimu kontrolního hlášení DPH obdržel oznámení
od místního FÚ, že v hlášení mám chybu a pokud ji do pěti dnů neopravím, hrozí mi sankce 30 000,-Kč. Tak jsem obratem zavolal zpět na FÚ Ing. XYZ, která byla pod zprávou
podepsána, a požádal jsem ji, aby mi věc blíže vysvětlila. Odpověděla, že neví, oč se jedná, protože nám přeposílá pouze výpis z republikového datového centra.
Oponoval jsem tvrzením, že pokud se pod něco podepíšu a ještě k podpisu připojím svůj vysokoškolský titul, tak o dané záležitosti vím úplně všechno. Místní
úřednice mě už jen odbyla větou: „tak si na mě stěžujte“ a zavěsila. Při pátrání na vlastní pěst jsem zjistil, že patentová agentura vystavila řádný daňový
doklad na zálohovou platbu, ale ve svém kontrolním hlášení uvedla chybné číslo tohoto dokladu. Co k tomu dodat více – tuzemský erár v tomto případě nectí
presumpci neviny a požadavek na odstranění případného nedostatku „buzerativně“ rozesílá oběma stranám, tj. viníkovi i nevinnému.
Poznámka 2:
Aby inovativní technické řešení přinášelo užitek zejména zemi jeho původu, oslovil jsem dvě tuzemské vysoké
školy, s poptávkou na vývoj prototypu dílčí části zařízení. Zástupci obou institucí (jeden osobně a druhý písemně) mi sdělili víceméně totéž – přineste nám cca
50 milionů a my Vám za 3-4 roky něco navrhneme. Inu vidím, že na českých VŚ se od doby mého posledního působení zhola nic k lepšímu nezměnilo …..
Nelze pominout fakt, že na Gř HZS budou brzy přepřahat ve významné řídící funkci. Po mnoha letech odchází (z jeho pohledu, jistě
do zasloužené výsluhy) člověk, který na mě již od prvotního setkání ze dne 21. 4. 1999 působil jako „hrobař požární prevence“.
Současně byl významným šiřitelem epidemie civilní obrany, která metastazovala jako rakovina do všech úrovní HZS.
Pokud se přesto na ústředí modrého Sboru podaří vybrat náčelníka, co bude ochoten preferovat
oblast, která primárně patří ke každodenní činnosti HZS, doporučuji mu (jako hasič ve výslužbě) zařadit mezi jeho strategické cíle, následující:
- zřídí analytické oddělení, které začne vyhodnocovat data, co dosud leží téměř zapomenuta v centrální „statistice
sledování polárnosti“ (i z pouhého mediálního pohledu sledujeme, jak v ČR velké požáry vznikají příliš často nad ránem víkendových dnů, anebo jde o požáry objektů, situované
v kdysi rozsáhlých průmyslových areálech) a dále specializované oddělení simulačních modelů;
- zavede sledování funkční efektivnosti instalovaných systémů SHZ (dnes tak významně návrhově bonifikovaných
v projektových ČSN), a to při likvidaci, případně lokalizaci již vzniklého požáru;
- prosadí ustavení Centra technické normalizace pro PBS, a to přímo ve struktuře HZS (jako jediní totiž disponují unikátními
soubory dat k požárům na území ČR a přitom působí zcela paradoxně, pokud HZS dohlíží na dodržování ČSN, případně jejich dílčích části, které si privátní subjekty
zpracovaly samy, anebo formou korupčního jednání významně ovlivnily jejich obsah);
- po realizaci předchozích cílů naplánovat zrušení projektových ČSN 73 08xx (které jsou historicky i systémově poplatné
době svého vzniku, v 70 letech minulého století a formou dnešních přílepků pomalu generují stav, kdy snad ustavíme parlamentní vyšetřovací komisi,
aby nám sdělila, co se tam dnes vlastně píše) - soudím, že nově zpracované ČSN budou jednoznačné, spíše jednoduché a zjevně logické
(aby ustanovení dokázal samostatně používat při své práci každý stavební projektant nebo architekt a celá řada šíbrů poté nemusela, slohovým cvičením v čase
budoucím, obcházet stanovená pravidla);
- posílí vertikální systém posuzování významných staveb (aby bylo možné provést odborný audit PBS u těch objektů, které
svým skutečným charakterem vykazují signifikantní odchylky od platných ČSN) a výjimkové řízení z ČSN přeřadí z kategorie téměř standardní, každodenní činnosti,
do oblasti kam skutečně patří, tedy výjimečné (s jejich povolováním jen na výjimečných místech, při uplatnění výjimečných náhradních opatření).
Současně, jako osoba znalá podnikatelského prostředí, konstatuji, že již dávno skončila doba tolerance a nyní žádné výmluvy ze
strany nefunkční požární prevence nepomohou (kloním se k většinovému ekonomickému hodnocení tuzemského hospodářství, že není začátek 90 let, kdy jsme v ČR
znovu zaváděli kapitalismus a všelijak jsme jeho rozvoji umetali cestu); cituji: „… dnes už je kapitalismus všude a zejména ze strany zahraničních investorů
funguje v docela tvrdé formě – takže bezbřehá volnost musí skončit a nastoupit řád ve věcech v celospolečenském zájmu…“.
Poznámka:
Na závěr bych chtěl touto cestou ještě jednou poděkovat odcházejícímu generalissimusovi, že dopisem č.j. PO-1721/PRE-2007 ze
dne 18. června 2007, ze mě sňal břemeno 700 hodin, které jsem do té doby každoročně obětoval na oltář vlasti, v oblasti bezprostředně souvisící s tvorbou
technických norem v oboru PO a mohl se na plný úvazek věnovat problematice programování simulačních modelů, které mě časem v úrovni poznání posunuly o tři řády výše.
Právě vrcholí „daňový“ rok. V tomto kontextu zkusím posoudit dopad na profesní problematiku - pokud ze statistických dat
akceptuji fakt, že v ČR aktivně (tj. generuje nové finanční bohatství státu) přispívá do státního rozpočtu jen 4,8 milionů lidí (přitom uznávaní ekonomové,
působící mimo vládní struktury, dokonce uvádějí pouze 3,3 milionu; zbytek jsou děti, důchodci, nezaměstnaní, úředníci a zaměstnanci eráru), pak státní
rozpočet na rok 2016 pro HZS činil 7,8 + 0,3 miliardy Kč. V našem domě, kde jsou trvale hlášeni k pobytu tři aktivní občané, to znamená, že na činnost
HZS přispíváme ročně částkou 5062 / 7363 Kč.
Poznámka:
Pro srovnání, pokud mi za sledované roční období přijde k úhradě složenka v dané výši, chtěl bych vědět,
za jaké plnění tomuto státu vlastně platím. A nikoliv shledat, jak mě při občasné návštěvě obchodního centra, za můj příspěvek, erár ostentativně podvádí, třeba
Exitem, zablokovaným zařízením EPS a jakousi činnost hlasitě deklaruje tím, že nám všem 1x za měsíc zbytečně zahouká siréna při polední zkoušce.
Ve Věstníku ÚNMZ č. 2/2017 je kromě jiného uvedeno:
- Od 1. března 2017 začne platit změna A1 ČSN EN 50399:2012 (34 7113) Zkušební metody kabelů v podmínkách požáru -
Měření uvolněného tepla a kouře na kabelech v průběhu zkoušky šíření plamene - Zkušební zařízení, postupy a výsledky.
- Od 1. března 2017 začne platit Oprava 1 ČSN EN 1866-1:2008 (38 9161) Pojízdné hasicí přístroje - Část 1: Vlastnosti,
požadavky na hasicí schopnost a zkušební metody; (oprava je vydána tiskem).
- Od 1. března 2017 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 1102 (80 6311) Textilie - Hořlavost - Záclony a
závěsy - Podrobný postup pro stanovení šíření plamene u svisle umístěných vzorků; (jejím vyhlášením se současně zrušuje ČSN EN stejného označení i názvu z října
1997).
- Od 1. března 2017 skončí platnost ČSN EN 60695-10-2:2004 (34 5615) Zkoušení požárního nebezpečí - Část 10-2: Nadměrné
teplo - Zkouška kuličkou a ČSN EN 60695-2-11:2001 (34 5615) Zkoušení požárního nebezpečí - Část 2-11: Zkoušky žhavou/horkou smyčkou - Zkouška hořlavosti
konečných výrobků žhavou smyčkou.
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 34/0054/16 Zkoušení požárního nebezpečí
- Část 1-21: Návod k posuzování požárního nebezpečí u elektrotechnických výrobků - Zapalitelnost – Přehled a významnost zkušebních metod
(přejímané mezinárodní dokumenty: EN 60695-1-21:2016 + IEC 60695-1-21:2016 – zpracovatel SVÚOM Praha).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 34/0055/16 Zkoušení požárního nebezpečí
- Část 10-3: Nadměrné teplo – Zkouška deformace způsobené odstraněním napětí vzniklého při odlévání (přejímané mezinárodní dokumenty: EN 60695-10-3:2016 +
IEC 60695-10-3:2016 – zpracovatel SVÚOM Praha).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 34/0061/16 Elektrické kabely - Rozšířená
aplikace výsledků zkoušek reakce na oheň (přejímaný mezinárodní dokument: CLC/TS 50576:2016 – zpracovatel Asociace výrobců kabelů a vodičů České republiky Jihlava).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 73/0137/16 Zařízení pro snížení hluku
silničního provozu - Neakustické vlastnosti - Část 3: Reakce na oheň - Chování a klasifikace zařízení pro snížení hluku při požáru; (přejímaný mezinárodní
dokument: EN 1794-3:2016 – zpracovatel Silniční vývoj ZDZ Brno).