Nejdříve se pokusím o krátký pohled na hasičský svět z té lepší stránky:
- I přes negativní ohlas u části profesních osob, včetně laické veřejnosti (…k čemu má HZS sloužit sporťák s max. rychlostí 330 km/hod
a zrychlením na 100 km za 3,7 sekundy…?), se pokusím tuto zprávu hodnotit v pozitivním světle; konkrétně s odkazem na informaci, uvedenou v
oficiálním vyjádření tiskové mluvky z ústředí HZS:
Předmětem tohoto aplikovaného výzkumu je stanovení optimální jednotné barevné úpravy hasičského automobilu tak, aby při
uplatnění přednostní jízdy byla zajištěna optimální bezpečnost jeho osádky a ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích.
|
Z povrchové úpravy vozidla je evidentní, že se má testovat klasická, hasičská červená barva a nikoliv jistými kruhy
preferovaný oranžovo-růžový hnus (jenže v méně pozitivním světle se později jevil fakt, když ve večerním zpravodajství
na ČT1, modří synci „co spolu mluví“, předváděli divákům „školu smyku“ na privátním polygonu v Ostravě …)
- Další relativně pozitivní zprávou budiž informace, že radní našeho razovitého kraje pozastavili dva projekty na
zmodernizování provozu záchranného systému za celkem 200 milionů korun. První měl obnovit IT technologie Integrovaného bezpečnostního centra a druhý
pak měl vytvořit zcela nový systém se zaměřením na řešení velkých mimořádných událostí a krizových stavů (nepatřím zrovna mezi horlivé příznivce nového
krajského hejtmana, ale jako bývalý VŠ pedagog v oboru IT, zřejmě dobře ví, kolik skutečně takový projekt stojí; případně se chtěl vyhnout dalšímu dotačnímu
veletunelu, který byl nedávno v Ostravě proražen do hory veřejných peněz vysoké 600 mega, a to v rámci pořízení nového paláce na „obsluhu“ zbytného
telefonního čísla 112).
- Při současném orkánu mánie „STOPismu“, která probíhá v textech PBŘ, může potěšit i malé blýsknutí na lepší časy
(o tom, že i dnes si někdo zachoval zdravý profesní rozum) - přišla mi nedávno prosba o konzultaci ve věci, cituji: „ zároveň
je však požadavek HZS o možné odpojení zařízení SHZ samostatným vypínačem umístěným ve strojovně SHZ, to je však v rozporu s použitím tlačítka TOTAL STOP
dle ČSN…“. Tak jsem odepsal následující: „…Požadavek HZS umístit hlavní vypínač čerpadla až do strojovny SHZ považuji za logický, protože
tlačítkem TOTAL (na vrátnici) může kdokoliv hyperaktivní vypnout elektrické čerpadlo SHZ a přerušit tak právě funkční hasící proces; přitom než
naskočí záložní diesel-agregát, tak systém SHZ již nemusí být schopen požár sám uhasit v I. fázi jeho rozvoje…“.
Světem internetu obíhala v letošním podzimu následující pozvánka (tímto nedělám akci reklamu, ale informuji o nominaci události
do ankety „Blbost roku“):
Co dodat, snad jenom konstatování, že erární zaměstnanec si na uvedenou akci jistě vzal dovolenou a připojit výstižný komentář
profesního kolegy: „Autor normy a předseda TNK přednášejí na semináři výrobce polyuretanových fasádních panelů… Nevím jak to napsat slušněji, ale
jde o střet zájmů jako Brno (seminář je paradoxně v Brně)….“
Poznámka:
V současné době se jedna, dnes již bývalá příslušnice pražského HZS soudí s modrým Sborem za neoprávněné
propuštění z pracovního poměru na ekonomickém úseku (údajně souběžně vedla účetnictví pro společenství vlastníků bytových jednotek v domě, ve
kterém má trvalé bydliště) – možná ji měl někdo poradit, proč svou činnost neprováděla „zcela legálně“, a to cestou přes svého manžela, který bude místo
ní veden v úředních záznamech…
V pátek 13. října jsem s profesním zájmem rozkliknul titulek k události, který oznamoval, jak hasiči při požáru jednoho
obchodního centra v metropoli evakuovali 200 osob; v článku autor podrobněji rozváděl, že po 20 hodině večer šlo o evakuaci preventivní a přitom
zasahovaly jednotky ze 4 stanic. Z fotek jsem usoudil, což dnes často bývá, že jednotky primárně nehasí požár uvnitř objektu, ale stříkají buď na
zaručeně nehořlavou fasádu, anebo pěnovými plasty zateplenou střechu:
Snímek z ložiska požáru na střeše názorně zobrazuje: “polystyrén, kam se podíváš“ (nějaké prostupy přece nikoho
nezajímají). Ve věcné souvislosti přemýšlím, zda má investor kolaudaci objektu dobře „vypapírovánu“, neboť za dobu svého profesního
působení jsem ještě neviděl a ani neznám protokol o zkoušce požární odolnosti střechy s vloženou polystyrénovou izolací, ve které byly současně
testovány hořlavé, anebo neizolované prostupy (a vážení, jediný atest ze zkoušky s polystyrénem, jejíž „papír“ setrvale obchází republikou, rozhodně žádné
prostupy neměl – zkušební vzorek je na ohřívané i neohřívané straně zcela celistvý a dvě vrstvy minerální izolace pod polystyrénem byly velmi pečlivě,
na těsno a bez mezer vyskládány …).
Drobné střípky z oboru PBS:
- V sobotu 7.10. 2017 ukazovali ve večerních zprávách na ČT1 dokončení proražení 2 tubusu nejdelšího železničního tunelu v ČR.
V rámci doprovodného komentáře byla divákům sdělena informace, že do souběžného tubusu je proraženo 8 průrazů, což při celkové délce 4100 metrů vychází na min.
455 metrů mezi nejbližšími evakuačními východy („a není to málo soudruzi“ – jistě jste si zjistili kolik osob bude v jenom plně osazeném rychlíku, dále
za jak dlouho cestující ve skladbě: muži, ženy, děti i senioři vystoupí z jednoho vagonu; za jak dlouho se kouřem zaplní profil tunelu, jehož akumulační objem
je v místě evakuace výrazně snížen o objem jednotlivých vagonů + lokomotivy a za jak dlouho všechny osoby bezpečně dojdou v nezakouřené vrstvě k
evakuačnímu průchodu …????).
- Na začátku minulého měsíce jsem pro zajímavost obdržel úplné znění novelizace EN 1191-1-2 (k připomínkám ji vybranému
okruhu osob rozesílala ČVÚT Praha) – se zvědavosti jsem nahlédl a oproti znění roku 2002 se zase tak moc nezměnilo (…konstatuji, že v době simulačních
modelů si stále hrát na empirické výpočty, na parametrické teplotní křivky, na odklony plamene větrem, případně na ekvivalentní dobu vystavení účinkům požáru, mi
přijde cca o 40 let zpozdilé – jenže pro pražskou ČVUT, co problematiku PBS objevila teprve nedávno a která ve vztahu k „eurosojuzu“ dnes
ČR zastupuje, jde o věci jistě velmi moderní…).
- V rámci profesní diskuse nedávno popisoval jeden zkušený projektant průběh jednání s dodavateli stavby u rozsáhlé
výrobní haly, pro zavedenou světovou značku; a tehdy českému subdodavateli lehkých fasádních panelů, který u stolu mával papírem o tom, jak vlastní
certifikát na zaručeně nehořlavou PUR izolaci, sdělil německý stavební inženýr, že sice v ČR může mít na PUR/PIR izolaci jakýkoliv papír, ale on
v obvodovém plášti chce mít skutečně fyzicky nehořlavý materiál (jeho slova mohu jen potvrdit, protože v rámci simulačních modelů pro zahraničí,
bývá vždy jako izolace použita minerální vlna – inu jak již léta konstatuji: "za kovový, krycí plášť fasádního panelu ani sebevýkonnější sprinkler nedostříkne"!!!).
Bizarností na pražském hradě jsme si za poslední období užili dostatek. Proto ani nepřekvapuje, jaký nově ustanovený
generalissimus pro hasičské brigády, nám to dne 28. 10. 2017 slzel do kamery ČT 1. V jeho případě si troufám predikovat, že když nedávno, jistě
i nemalou vlastní zásluhou, získal ocenění: „Záchranář roku“, letos si zřejmě naplánoval jmenování do maximální „modré“ hodnosti; a jelikož
hasiči post „polního maršála“ ve služebním zákoně zatím nemají, může se příští rok, k jubileu 100. výročí vzniku republiky, za své nehynoucí zásluhy
o stát, navrhnout na ocenění nejvyšší: „Řád Bílého lva“ (jeho příkladné a následování hodné činy začínají již na malých věcech – třeba,
jak pokorně přijal v divokých 90 letech minulého století přeřazení z nejvyšší erární funkce na post o dvě třídy nižší, jak si tam skromně zařídil
kancelář, jak tam ryzím způsobem získal vědecký titul, jak tam neúnavně prosazoval systém „optimální jednotné barevné úpravy hasičského automobilu“;
a což teprve jeho činy velké…???).
Ve Věstníku ÚNMZ č. 10/2017 je kromě jiného uvedeno:
- Od 1. 11. 2017 začne platit ČSN EN 1364-1 (73 0853) Zkoušení požární odolnosti nenosných prvků - Část 1: Stěny;
(současně se zrušuje ČSN EN stejného označení i názvu z října 2015).
- Od 1. 11. 2017 začne platit ČSN EN 1365-2 (73 0854) Zkoušení požární odolnosti nosných prvků - Část 2: Stropy a
střechy; (současně se zrušuje ČSN EN stejného označení i názvu z ledna 2015).
- Od 1. 11. 2017 začne platit ČSN EN 1366-1 (73 0857) Zkoušení požární odolnosti provozních instalací - Část 1:
Vzduchotechnická potrubí; (současně se zrušuje ČSN EN stejného označení i názvu z ledna 2015).
- Od 1. 11. 2017 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 1364-5 (73 0853) Zkoušení požární odolnosti
nenosných prvků - Část 5: Větrací mřížky.
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 34/0049/17 Zkoušení požárního nebezpečí
- Část 11-2: Zkoušky plamenem - Zkouška směsným plamenem o jmenovitém výkonu 1 kW - Zařízení, uspořádání ověřovacích zkoušek a návod (přejímané mezinárodní
dokumenty: prEN 60695-11-2:2016 + IEC 60695-11-2:2017 – zpracovatel SVÚOM Praha).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 73/0066/17 Kolektory a ostatní sdružené
trasy vedení inženýrských sítí (změna ČSN P 73 7505:2017 – zpracovatel ÚNMZ Praha).
- Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 80/0017/17 Textilie - Hořlavost - Záclony
a závěsy - Podrobný postup pro stanovení šíření plamene u svisle umístěných vzorků (přejímaný mezinárodní dokument: EN 1102:2016 - zpracovatel Textilní
zkušební ústav Brno).
- K termínu 30. 11.2017 končí platnost ČSN EN 60695-1-11:2011 (34 5615) Zkoušení požárního nebezpečí - Část 1-11: Návod
k posuzování požárního nebezpečí u elektrotechnických výrobků – Posouzení požárního nebezpečí.