Pro bližší vysvětlení uvádím, že již tři roky trvající pojízdný cirkus: „Zaručeně nehořlavý polystyrén“ při putování po vlastech českých právě dorazil do Liberce (i tak se dají vydělávat peníze). Pisatel v e-mailu uváděl, že z vozidla po jeho zastavení vystoupil řidič – „zpracovatel“ zase „novelizované“ ČSN 73 0810 (o vyhlášení její platností informuji na závěr Zápisníku). Přitom, jak zpravidla konstatují profesně zkušené osoby, v textu „inovované“ normy je, pod balastem rádoby nových či ekvivalentních ustanovení, nadále zachován původní stav, který zcela devastuje základní principy PBS, ale naopak velmi vyhovuje dodavatelům zaručeně „nehořlavého“ polystyrénu i aplikačním firmám.
Poznámka 1:
Vzhledem k nedávné hysterii s bezplatným přístupem ke stavebním ČSN, není reálný předpoklad, že ÚNMZ o tři řády navýšil platby za zpracování ČSN (v roce 2006 jsem za 700 hodin, spotřebovaných při revizi ČSN 73 0835, dostal od eráru částku 35000,- Kč). Současně, coby v oboru praktikující osoba znám cenovou hladinu za zpracování PBŘ. A éra restitucí snad dávno skončila. Takže, pokud pisatel e-mailu, který rovněž chce být projektantem PBS, uvádí, že pětilitrový osmiválec, v tzv. „plné palbě“, odhaduje na bratru 4 milióny korun, pak musely zainteresované osoby významně přispět …Poznámka 2:
Jako bývalý pedagog jsem od děkana FBI dostal dopis, ve kterém mi kromě jiného nabízí účast na kompletním programu mezinárodní konference „Požární ochrana 2016“. Možná bude příhodné tentokrát zajít a se zájmem si prohlédnout, jakým vozovým parkem dnes disponují noví „zpracovatelé“ ČSN řady 73 08xx + osoby odpovědné za jejich schvalování. Objektivnímu zjištění však bohužel nepřispěje fakt, že někteří z nich se tradičně dopraví služebními vozidly …Nechci se ekonomům a statistikům plést do jejich řemesla. Přesto, zejména v souvislosti s vykazováním setrvalého růstu čísel tuzemského exportu, mi z národohospodářského hlediska vůbec nepřijde jako pozitivní efekt tzv. „kvazi tranzitu“ (jedná se o přechodné uskladnění importovaného zboží, které je následně vyvezeno dále). Možná namítnete, jak se tato ryze ekonomická kategorie dotýká problematiky PBS. Jenže jako vždy, vše souvisí se vším.
Když jsme na začátku nového tisíciletí dostali v rámci právě probíhající revize ČSN 73 0804 konkrétní zadání (tj. zohlednit v normě novou státní strategii podpory zahraničních investic do průmyslové výroby), tak jsme po rozsáhlé diskusi v SC1 při TNK 27 mj. zformulovali výchozí podmínky, za kterých požární úsek výrobního objektu nemá omezenu půdorysnou plochu (příslušný článek obsahoval čtyři limitující pravidla - půjde o jednopodlažní objekt, nehořlavého konstrukčního systému, určený pro max. 5. skupinu výrob a vyžaduje se nutná instalace aktivních PBZ, zejména SHZ). Vždy bylo deklarováno, že se jedná výhradně o výrobní objekty. O neomezených rozměrech požárních úseků skladů přitom vůbec nebyla řeč.
Jenže dnes s úžasem sleduji, jak se, většinou na nejkvalitnější zemědělské půdě, zřídí „logistický park“, což představuje široširé skladové hangáry, kde zpravidla připadá 1 pracovní místo / plochu 1 hektaru. Epidemie shluků nevzhledných krabic, neomezených rozměrů, bez požárního členění, má často obvodový i střešní plášť proveden z lehkého panelu (v ČR tak oblíbeného, jistě se zaručeně nehořlavou PUR/PIR izolací); někde ve výšce 12 metrů nad podlahou se pak u stropu krčí hlavice SHZ, čidla EPS a případně nějaké to „potěmkinovské“ SOZ (tj. klasická česká trojka).
Chtěl bych osobně poznat místní profesní projektanty, kteří se pod takové odchylné řešení od tuzemských ČSN podepsali i příslušníky HZS, kteří takové objekty svým souhlasem „pustili“ do provozu. Zejména by mě zajímalo, jakým způsobem se prokazuje chybějící rozdělení skladu do menších PÚ a jakým náhradním opatřením tento významný požadavek adekvátně kompenzují (takové „drobnosti“, jakou je třeba max. délka NÚC, přitom pomíjím). A pak se divíme, proč se dnešní ČR stala kolonií vyspělých západních zemí...?
Poznámka:
Přestože návrhová kritéria výrobců, zatím nejvýkonnějších sprinklerových hlavic typu ESFR, mohou pro stropní jištění udávat chráněnou skladovací výšku hořlavých hmot i 12 metrů, je nutné mít na zřeteli, že „ohňové“ zkoušky těchto hlavic probíhaly na vzorcích, jejichž půdorysná plocha měla rozsah cca do 50 m2 a rozhodně nikoliv 5 a více hektarů. Pokud pro zahraničního objednatele občas provádím posouzení takových velkorozměrových skladů pomocí simulačních modelů, vycházejí přitom významná restriktivní omezení. Např. pro blokové skladování palet hořlavého zboží simulační požáry, s úmyslným zapálením, připouštějí skladovací výšku v rozsahu 2 až 6 palet nad sebou; současně dílčí bloky o půdorysné velikosti cca do 30-ti palet musí být ze všech čtyř stran vymezeny prolukou, aby se zabránilo přenosu případného požáru na sousední blok(y). Navíc dílčí palety musí být ve vlastním bloku uspořádány tak, aby mezi ně mohla zatékat shora tříštěná voda. Pokud jde o regálové skladovaní, tam je sice proluka mezi dílčími regály zajištěna systémově (aby do nich bylo možné zavážet), ale i zde se v jednotlivých řadách regálů musí vytvořit po celé výšce vertikální proluky, aby se případné pyrolýzní plyny, na které již nemusí dostříknout hasící voda, nemohly vodorovně šířit do okolí a za příhodných podmínek opět vzplanout. Rovněž omezení počtu skladovacích vrstev regálů nad sebou není zanedbatelným parametrem, kdy velmi záleží na tom, jaká hořlavá látka se v regálu ukládá (dokonce některé materiály, do regálu nepatří vůbec). Pokud bude takový sklad jednou hořet, vezmu si dalekohled, bohatou svačinu, karimatku + spacák a půjdu se na největší „ostré požární cvičení“ v dějinách ČR podívat …Letos zjara kolem naší chaty v Beskydech, ve výšce 700 metrů nad mořem, pomrzly kvetoucí borůvky. Proto jsme vyjeli s manželkou lanovkou na Pustevny (kdy údajně rostou a dozrají vždycky). Z profesních důvodů mě pochopitelně nejdříve zajímalo torzo zničené Jurkovičovy dřevěnice Libušín. Ze zbytků obvodových stěn se i dlouho po požáru dalo profesně číst jako v knize:
Jde sice jenom o dílčí část objektu, zachycenou fotkou z „hloupého“ mobilu. Na rozdíl od skutečného pozorování na vlastní oči (tj. snímek úplně přesně nerozlišuje hranice mezi tmavým povrchem neporušeného dřeva, vůči odhořelé a zuhelnatělé, povrchové vrstvě), přesto podle mého soudu již z tohoto pohledu vyplývá (vedle včasného zpozorování) výchozí pravidlo pro požárně bezpečnostní posuzování dřevostaveb - oheň se nemá z vnitřního prostoru dostat na fasádu objektu, kde jsou jeho důsledky pro postižený objekt fatální (v současné době již k tomu máme k dispozici materiály i technické prostředky). Na výseku zejména doporučuji sledovat plošné rozšíření v místě prohoření přes spáru mezi trámy (tj. pod oknem) a rozsah plošného rozšíření v místě porušení celistvosti běžného tabulového skla.
Poznámka:
Předpokládám, že orgány HZS musí mít v archívech sady kvalitních fotografií a možná i videa z průběhu požáru. Navrhuji je dále využít, jako významný podklad, při zpracovaní docela potřebné separátní normy PBS, která se bude týkat posuzování dřevostaveb (pochopitelně by ji nepsaly zainteresované firmy, ale proč ne přímo někdo z HZS, když právě HZS disponuje důležitými informacemi …).Tak nevím – v posledním červencovém týdnu podal, ještě nedávno vysoký policejní důstojník (vyšetřovatel) trestní oznámení na současného ministra vnitra za sabotáž (ve věci maření důležitého úkolu bezpečnostního sboru).
Jistě, občan ČR, obdařený elementárním, selským rozumem, považuje politiku za jistou formu organizovaného zločinu (jen s tím rozdílem, že zde si „zloději“ sami napíšou i odhlasují trestní zákoník). Pak se nesmíme divit, že tuzemský „protimafiánský“ útvar, začal vedle klasických zločinců stíhat také politiky, či jejich blízké. Asi by nás mělo zajímat, koho v poslední době začal tento úřad vyšetřovat, když v rámci turboreformy musel být zrušen. Pouze blouznivec může uvěřit vysvětlení, že jejich šéf „neposlouchal“ a zakázal zapisovat živé kauzy do interního policejního informačního systému (tj. aby trojské koně u policie mohly včas varovat ty, co jsou právě v hledáčku útvaru). Nikomu nestraním, ale přijde mi mimořádně podivné, že řídícího exdůstojníka ÚOOZ se dnes v médiích zastává jediný vládní politik (bohužel právě ten, který by pro účelové manipulace s čerpáním evropských dotací měl být zrovna vyšetřován …).
Vůbec dnes nezávidím službu konajícím příslušníkům modrého Sboru, jakého mají v čele ministerstva představitele (původem absolvent střední ekonomické školy, později obchodník v oboru „Nábytek s.r.o“, titul Bc. získal rychlokurzem na vyhlášené právnické fakultě v Plzni, je chodící reklamou na snižování nadváhy a zejména lidská korouhvička, když ihned po volbách zradil předsedu své strany na schůzce v Lánech a pak hbitě otočil a zradil ostatní spolurádce, aby za odměnu dostal „flek“ ve vládě, a to ve významné roli ministra policajtů i hasičů…).
Bohužel HZS je nedílnou součástí tohoto podivuhodného erárního uskupení s exotickým vedením. V modrém Sboru sice neprobíhá mediální „válka hasičů“ mezi sebou, ale podivuhodné praktiky: nedotknutelní, „podržtašky“ i trojské koně zde existují rovněž; do toho pak spousta poctivých příslušníků, ale i těch, kteří se řídí rčením: „kdo nic nedělá nic nezkazí“. Nestabilita začne třeba tím, když „odborné“ komise vyberou slabého náčelníka (a poté si zainteresovaní dělají, co se jim zlíbí). Pak v nesystémovém prostředí, kde chybí základní strategie, mohou vznikat organizované skupiny (z příslušníků i externistů, co na ně mají vazby), které v profesi PBS umí zajistit kladného vyjádření k zásadně vadným projektům. A do „spřízněných“ institucí se na preventivní kontroly nechodí vůbec. Elementární blbosti se často zupácky vyžadují a velké průšvihy se přehlížejí úplně (mohl bych pokračovat ve výčtu téměř donekonečna …). A nakonec ve věcné souvislosti konstatuji, že reorganizovat se má to, co nefunguje, nikoliv třeba pravý opak. Kupříkladu když na MV ČR proběhla u modrého Sboru mnohem větší „reorganizační“ bizarnost, pokud za úlitbu vojenské hodnosti hasičského generalissima a přitom zcela pod mediálním mlčením – jsme v ČR státní požární ochranu téměř zrušili a nahradili jakousi civilní ochranou !!!
Poznámka:
A ještě k tomu všemu se o mě pravidelně zkraje každého měsíce pokouší záchvat srdeční arytmie, vyvolaný jakýmsi celoplošným houkáním všech sirén (nevím totiž, zda začala válka, anebo zda mám běžet do hasičárny). Korunu "zviditelňování" Sboru pak nasazují v ulicích našeho razovitého kraje projíždějící oranžovo-růžová "hasičská" auta – nejsem homofob, ani barvoslepý na červenou, ale docela by mě zajímalo, která geniální „hlava“ používání tohoto ohavného odstínu vymyslela (zřejmě někdo, kdo má dobré kontakty s dealerem těchto barev …).V době prázdnin jsem v celostátním tisku narazil na inzerát, ve kterém děkan oborové fakulty FBI vypsal konkurs na obsazení místa odborného asistenta – pro oblast: „technické prostředky bezpečnostních služeb, mechanické zábranné systémy, komerční detektivní služby …“
Panenko skákavá, kam jsme to až zašli. To snad plánují na FBI „vyrábět“ graduované členy ochranky v supermarketech ..? A přitom máme třeba v oboru PBS tolik práce; kvalitu současných absolventů v oboru bych vyjádřil podobenstvím s následujícím příkladem (který nám kdysi přednášeli na postgraduálu vysokoškolské pedagogiky):
Ve třídě ZŠ děti řeší úlohu: Náklaďák vyjede z místa A rychlostí 50 km/h; za půl hodiny, za ním vyrazí auto rychlostí 100 km/h…. Někomu to jde snadno, někdo se s tím moří a pak se tam najde někdo, kdo ne zcela přesně chápe, co to je „padesát.“ Takže analogicky: dřívější absolventi VŠ PO zvládli zpracovat/posoudit jednoduchý projekt PBS hravě, někteří se s tím mořili celý den a ti dnešní často neví, co je to vlastně PBS (ale možná ví, co to je obušek – lze to snadněji pochopit a nemusí se u toho tolik studovat). Pointa byla taková, že ten poslední žák z příkladu na střední ani vysokou školu nepatřil, natož aby absolvoval !!!
Ve Věstníku ÚNMZ č. 7/2016 je kromě jiného uvedeno:
Od 1. srpna 2016 začne platit ČSN 73 0810 Požární bezpečnost staveb - Společná ustanovení (současně se zrušuje ČSN stejného označení i názvu z dubna 2009 i její změny Z1 až Z3).
Od 1. srpna 2016 začne platit ČSN EN 1364-3 (73 0853) Zkoušení požární odolnosti nenosných prvků - Část 3: Závěsové obvodové stěny - Celá sestava (dokončená montáž); (současně se zrušuje ČSN stejného označení i názvu z května 2014).
Od 1. srpna 2016 začne platit ČSN EN 1364-4 (73 0853) Zkoušení požární odolnosti nenosných prvků - Část 3: Závěsové obvodové stěny - Částečná sestava (současně se zrušuje ČSN stejného označení i názvu z května 2014).
Od 1. srpna 2016 začne platit ČSN EN 15269-2 (73 0868) Rozšířená aplikace výsledků zkoušek požární odolnosti a/nebo kouřotěsnosti sestav dveří, uzávěrů a otevíravých oken včetně jejich prvků stavebního kování - Část 2: Požární odolnost ocelových závěsových a otočných dveřních sestav (současně se zrušuje ČSN stejného označení i názvu z ledna 2013).
Od 1. srpna 2016 začne platit ČSN EN 15269-3 (73 0868) Rozšířená aplikace výsledků zkoušek požární odolnosti a/nebo kouřotěsnosti sestav dveří, uzávěrů a otevíravých oken včetně jejich prvků stavebního kování -Část 3: Požární odolnost dřevěných závěsových a otočných dveřních sestav a otevíravých oken v dřevěném rámu (současně se zrušuje ČSN stejného označení i názvu z ledna 2013).
Od 1. srpna 2016 je zrušena ČSN IEC 60695-6-30 (34 5615) Zkoušení požárního nebezpečí - Část 6: Návod a zkušební metody k posouzení nebezpečí snížení viditelnosti způsobeného opacitou kouře z elektrotechnických výrobků zasažených ohněm - Oddíl 30: Statická metoda zkoušky v malém měřítku - Stanovení opacity kouře - Popis zkušebního zařízení (vydání z prosince 2002).
Od 1. srpna 2016 je zrušena ČSN IEC 60695-6-31 (34 5615) Zkoušení požárního nebezpečí - Část 6-31: Ztemnění kouřem - Statická zkouška v malém měřítku – Materiály (vydání z prosince 2002).
Od 1. srpna 2016 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 54-31+ A1 (34 2710) Elektrická požární signalizace - Část 31: Multisenzorové hlásiče požáru – Bodové hlásiče využívající kombinaci kouřových senzorů, senzorů oxidu uhelnatého a volitelně teplotních senzorů (jejím vyhlášením se zrušuje ČSN EN stejného označení i názvu z června 2015).
Od 1. srpna 2016 začne k přímému použití platit anglické znění ČSN EN 16724 (72 7108) Tepelněizolační výrobky pro použití v budovách - Pokyny pro montáž a upevnění pro stanovení reakce na oheň systémů ETICS.
Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 34/0026/16 Zkušební metody kabelů v podmínkách požáru - Měření uvolněného tepla a kouře na kabelech v průběhu zkoušky šíření plamene – Zkušební zařízení, postupy a výsledky (přejímaný mezinárodní dokument: 50399:2011/prA1:2015 – zpracovatel Asociace výrobců kabelů a vodičů České republiky a Slovenské Jihlava).
Je možné se přihlásit do připomínkového řízení k úkolu technické normalizace č. 73/0051/16 Zkoušky reakce na oheň pro fasády - Část 1: Zkouška středního rozměru (změna ČSN ISO 13785-1:2010 – zpracovatel PAVÚS Praha).
Hlavní stránka | Minulý zápisník |