Ručka.jpg(1 kb) Předávání státních vyznamenání u příležitosti výročí vzniku republiky jsem sledoval ze dvou profesních důvodů. Jednak, zda se vůči loňskému upozornění při přípravě inaugurace nového prezidenta republiky, změnil „Evakuační děs“, spočívající ve formě volně stojících židlí ve shromažďovacím prostoru Vladislavského sálu (nezměnil - viz ukázka z aktuální reportáže v Událostech ČT1, kde konstatovali, že v hledišti má sedět 700 osob). Zároveň mě zajímalo, jak současný prezident reagoval na letos prokázanou více než důvodnou pochybnost, koho to vlastně vloni vyznamenal medailí „Za hrdinství“ při zásahu u požáru ubytovny v Táboře dne 28.4.2022 (bohužel nijak nereagoval – nový návrh k ocenění, při této události skutečně zasahujících vojáků armády ČR, z května tohoto roku, zřejmě skončil v separovaném sběru na sekretariátu prezidenta republiky…)???

Poznámka: Je smutné, pokud se lidé mění, ale staré pořádky zůstávají…

Ručka.jpg(1 kb) Minulý měsíc se na webu objevil příspěvek s titulkem: „Fotovoltaiky budou muset mít hasicí systém. Mohou totiž chytnout“. Přiznávám, že nečtu každý internetový hoax, přesto se u dané problematiky zastavím, neboť středisko vzdělávání a informací ČKAIT nám 23.října rozeslalo email, ve kterém anoncovali jednodenní konferenci na téma: „Požární bezpečnost staveb v praxi 2024 – Fotovoltaika“. V profesní souvislosti se předsedající této konference nechal slyšet, že si u HZS udělali podrobnou statistiku. Údajně za loňský rok došlo k 33 požárům v přímé souvislosti se vznikem od fotovoltaiky. Současně sdělil, že se s tím musí něco udělat.

Sice nemám přístup do podrobné celostátní statistiky HZS jako předsedající konference (pro mě AI našla za rok 2023 celkem 64 případů). Pokud veřejně publikovaná data za rok 2023 uvádějí 82799 instalací FVE, pak mi vůči vyššímu počtu (64 případů) vychází podíl četnosti požárů 0,077%. A když přidám rok 2022, s počtem dalších 60750 instalací, vyjde hodnota 0,045% (a při započtení instalací z předchozích let bude výsledné číslo ještě nižší). Zároveň vůbec neberu v úvahu skutečnost, že pokud se u HZS více zahloubají v konkrétním spisu o požáru do odborného vyjádření, tak pravděpodobně zjistí, že 2/3 případů vzniku požárů jsou způsobeny špatnou instalací.

Poznámka: Podle mého soudu zatím statistická fakta nenaznačují, aby se fotovoltaice věnovala tak nadstandardní pozornost (dokonce návrh samostatné profesní ČSN). Spíše se u HZS mají dané problematice věnovat hlavně příslušníci, kteří mají s instalovaným zařízením osobní zkušenosti. Již jsem v Zápisníku uváděl, že s ohledem na materiálové složení, samotné FV panely nehoří. Podle mého soudu je nejexponovanějším prvkem asynchronní střídač - což je ve skutečnosti elektronika (velikostně na bázi menšího rozvaděče), u které základovou desku zpravidla tvoří hliníkový chladič (blíže viz plocha v zeleném ohraničení), jehož povrchová teplota může za dnů slunečního svitu v letních měsících dosahovat 65°C. Přitom elektronika, která bude opakovaně provozována řadu hodin v těsném kontaktu s teplotou 65°C si jistou pozornost z hlediska instalačního provedení zaslouží (na to by snad stačila dílčí změna elektrikářské normy).

Ručka.jpg(1 kb) V březnu letošního roku slíbil hasičský generál pro civilní obranu, který simultánně předstírá činnost i v oblasti požární prevence, že „Projektování vícepatrových dřevostaveb bude od příštího roku jednodušší“. Z veřejně publikovaného rozhovoru vyplynulo, že garantem nové ČSN na „výškové“ dřevostavby bude Gř HZS (no nazdar). Od té doby proto více než pečlivě sleduji pravidelná měsíční vydání oficiálního Věstníku ÚNMZ, ale dosud jsem ve věcné souvislosti nenarazil na žádné sdělení, že by se nějaký úkol na dané téma třeba jen zaplánoval.

Nezbývá než připomenout klasické politické rčení: „Slibem neurazíš“, protože slibovat je rozhodně snazší než dané slovo plnit. Podle mého soudu avizovaná norma na dřevostavby nebude do konce roku zpracována ani náhodou. Vzniklá situace v zásadě nemá řešení, neboť garant nevládne odbornou kapacitou, která umí normu napsat. Dokonce ani ten, kdo chová sympatie k činnosti Gř HZS na úseku požární prevence, se nemůže vyhnout nepříjemnému pocitu při vyhlídce, že letos se již nedá zopakovat ani tradiční scénář (neboť i „přílepek“ k nějaké již existující normě musí být vydán formou změny normy). Anebo snad vymysleli jistou, ryze nestandardní proceduru, kdy bez jakéhokoliv připomínkového řízení vydají tiskem nějakou ČSN 73 08xx ed3 ???

Poznámka: Tak nevím - zoufalí lidé dělají zoufalé věci a času do konce roku jim zbývá zoufale málo. Přitom dobrých profesních norem a kvalitního personálu pro jejich tvorbu se u nás zoufale nedostává. Možná si normu nakonec lobbyisté a developeři, místo Gř HZS, napíší sami (odhaduji ve stylu: „Dřevostavby jsou zaručeně nehořlavé, pokud nebudou v průběhu užívání vystaveny účinkům požáru“).

Ručka.jpg(1 kb) Následující glosa se především týká axiomu: „Kouřotěsnost nezná hranic“. Nedávno telefonoval profesní projektant s tím, že potřebuje blíže vysvětlit znění druhého odstavce ustanovení 10.6 ČSN 73 0835. Mj. položil otázku, zda místo normativní formulace: „z prostorů obsahující požární riziko“, nepatří text: „z požárních úseků obsahující požární riziko“. Jako odpověď jsem uvedl výše uvedený postulát a slíbil vydat stanovisko, pokud mi konkrétní případ blíže specifikuje (stejně jako v medicíně, nerad „léčím“ ustanovení normy telefonicky). Poté dorazil popis problematiky i fotka (z již dokončené stavby, na níž je profesně všechno špatně):

Konkrétně šlo o změnu užívání stávajícího objektu (městské byty), letos přestavěný na domov důchodců. Při rekonstrukci odstranili socialistické bytové jádro (ve složení 2 x „umakart" a mezi tím polystyren) a nahradili jej zděnou příčkou, v kombinaci s konstrukcemi ze sádrokartonu. Dále vyměnili původní, většinou nehořlavé domovní rozvody za nové, důsledně plastové a současně místo ocelových vzduchotechnických tras použili flexibilní hliníková potrubí (právě zde vznikl výchozí problém, neboť vyústky z instalační šachty do koupelny + WC nemají požadované požární klapky a situace nesnese odkladu).

Zajištění kouřotěsnosti dotčených stavebních konstrukcí v ústavech sociální péče považuji za základní prioritu. Proto jsem na druhý den žadateli vyhověl. Když jsem chtěl vydané stanovisko umístit na webový server k obecnému využití, vyšlo najevo, že stejný text je zde publikován již od roku 2015 (zřejmě nastal čas, zaplatit společnosti OpenAI měsíčně těch 20,-USD a pořídit si osobního asistenta umělé inteligence). Pro zopakování dále uvádím podstatnou část vydaného stanoviska:

Zdůvodnění:

  • Ustanovení 10.6 ČSN 73 0835:2006 vychází ze základní koncepce normy, kdy kromě požárního úseku postiženého požárem, osoby ubytované v ústavech sociální péče nebudou v případě požáru z objektu evakuovány (nelze totiž ve fyziologicky odpovídajícím čase evakuaci zajistit, není k tomu dostatečná kapacita personálu a samotná evakuace, zejména v nočních hodinách, může být pro přítomné klienty velmi stresující).
  • Této koncepci odpovídá návrhové zajištění, kdy kromě standardního požárního oddělení, musí být jednotlivé požární úseky bezpečně zajištěny proti proniku kouře (tj. nejen vstupní požární dveře, ale také v případě vzniku požáru důsledné uzavření všech nechráněných prostupů VZT požárně dělicími konstrukcemi).
  • K šíření kouře v rámci jednoho požárního úseku může dojít nejen v případě neuzavření dílčích komunikačních otvorů (např. mezi koupelnou a pobytovou části), ale také při jejich očekávaném prohoření (tj. uzavřené nepožární dveře vykazují odolnost proti ohni v intervalu cca 5 – 10 minut).
  • Proto v ustanovení druhého odstavce článku 10.6 ČSN 73 0835:2006 není použita formulace “s výjimkou prostupů instalovaných v prostorech bez požárního rizika (což je termín definovaný i hodnotově omezený ve výchozí ČSN 73 0802), ale je použita nelimitovaná formulace, cituji:“…které z prostorů obsahující požární riziko prostupují stavebními konstrukcemi…”.
  • Poznámka: Výše uvedené stanovisko se vztahuje rovněž na prostupy nechráněných VZT potrubí, navržených do prostorů WC, či analogických sociálních zařízení.

Poznámka 1: Požární bezpečnost staveb není atomová věda. Je však na ní složité uplatnění základních principů ve vzájemných souvislostech – kouřotěsnost skutečně nezná hranic a nelze ji striktně vázat na požární úseky. Zejména proto, že požární usek představuje kategorii výlučně svázanou s II. fází plně rozvinutého požáru a současně kritéria deklarovaná k posuzování celistvosti požárně dělicí konstrukce jsou de facto v rozporu s kritérii pro posuzování kouřotěsnosti (tj. částečně přípustné spáry / žádné spáry).

Poznámka 2: V konkrétním případě „vyfutrováni“ instalační šachty samými plasty a přidání „žvýkačkového“ VZT rozvodu, rozhodně není cestou ke zlepšení stavu požární bezpečnosti v příslušném objektu (i kdyby nová šachta tvořila samostatný požární úsek). V konkrétním případě by mě proto eminentně zajímal průkaz ze zkoušky požární odolnosti vzorku ve skladbě: jedna sádrokartonová deska + na vnější straně nalepená obkládačka. A požárních dveří i dvířek jsem za svůj profesní život viděl hodně (při výrobě nebo u jejich zkoušek). Proto o vyhovujících parametrech u výše vyfotografovaných dvířek pochybuji a z hlediska případného provedení jejich kouřotěsnosti pak pochybuji zcela.

Ručka.jpg(1 kb) Pro odlehčení něco na úvod letošní topné sezóny. Dne 24.10. 2024 na českém zpravodajském portálu publikovali zprávu s titulkem: „Británie skončila s uhlím“. A hned vedle tohoto článku na mě „vyskočil“ postranní, reklamní banner: „Kvalitní český kotel na tuhá paliva jen za 60000,- Kč. Vše za vás vyřídíme. Neváhejte zavolejte.“.

Poznámka: Jak jsem napsal v úvodu „staré pořádky zůstávají“. Tak nevím – dokonce i veskrze konzervativní Velká Británie již vystavila tomuto jedovatému „smradu“ stopku. Bohužel, u nás místo zákazu spalování uhlí dokonce dotujeme???

Ručka.jpg(1 kb) Ve Věstníku ÚNMZ č.10/2024 je kromě jiného uvedeno:


Hlavní stránka Minulý zápisník