![]() |
Hlavní stránka
Zpět |
ČSN 73 0831:2011 - Příloha A, tabulka A.1
Během celého roku 2001 probíhala na úrovni subkomise SC1 Projektování požární bezpečnosti staveb (při tehdejší TNK 27) usilovná diskuse nad tabulkovou částí přílohy A, tehdy revidované ČSN 73 0831 (vydána v prosinci 2001). Bohatou rozpravu vyvolal zejména fakt, kdy hodnoty limitního počtu osob, za kterých máme vnitřní prostor stavby považovat za shromažďovací, již nevycházely z jakýchsi empirických předpokladů nebo převzetím různých zahraničních pramenů, ale výlučně z výsledků získaných na základě cca 3000 simulačních výpočtů evakuace osob. Při výměně názorů (zejména s úctyhodnějšími členy subkomise, neboť šlo o zajištění návrhové kvality vůči dosud platnému stavu), jsem argumentoval hlavně poznatkem, že paniková situace, se vznikem fronty před východem, může klidně vzniknout při počtu 20 osob (jenom záleží na podmínkách v jakém stavu, v jaké pozici a v jaké vzdálenosti od případného východu se dotčené osoby právě vyskytují + parametr daný šířkou tohoto východu). Nakonec jsem s teorií jedné, případně dvou limitních hodnot neuspěl a tak po nutném kompromisu vznikla tabulka A .1 - Mezní normové hodnoty pro vnitřní shromažďovací prostory.
Saturnin by možná tehdejší vynucený kompromis okomentoval lidovým rčením: "inu doma není nikdo prorokem". Neboť málo platné, při tehdejších simulacích ověřená a posléze i matematicky vyjádřená závislost pro jev, kdy se před východem ze shromažďovacího prostoru vůbec netvoří fronta (poprvé publikovaná v rámci přílohy B ČSN 73 0831:2001, kterou později prokázaly simulační modely evakuace osob jiných zemí), je tento český přínos současnými "zpracovateli" odsouván hned v úvodu normy do oblasti tuzemského zapomnění - formulací textu, že celá příloha B se pro podrobnější posuzování podmínek evakuace ponechává bez úprav, neboť v praxi jde o poměrně malou aplikaci (čímž se podle Saturnina "zpracovatelé" ČSN 73 0831:2011 docela klidně přiznávají, že s ní vůbec neumějí pracovat, že problematice podrobných podmínek evakuace osob vlastně nerozumějí a navádějí tímto k jejímu opomíjení všechny ostatní).
K jednotlivým změnám:
Poznámka: Navržená úprava je zjevným ignorováním původní kompromisní koncepce tabulky A.1, která vycházela ze zásady, že limit pro konkrétní provoz bude stanoven s předběžnou opatrnosti (tj. hodnotou pro horší s možných případů využití - což jsem v daném případě modeloval pro prostory tzv. "Call center", kde blízko vedle sebe i v řadách za sebou sedí jednotliví operátoři). Nešlo rozhodně o případy (jak lze odvodit ze současně orientační plochy prostoru) o "rozptýlená" pracovní místa, kdy na jednu osobu připadá půdorysná plocha alespoň 5 m2. Navíc zjevným nepochopením simulačních výpočtů je v položce 1.4 stanovení optimálního počtu osob na jeden východ - kdy za návrhovou byla použita hodnota nikoliv pro sedící, ale naopak pro stojící osoby, které se současně mohou trvale vyskytovat bezprostředně před východem.
Poznámka: V roce 2001 jsem položku "diskotékové sály" do tabulky A.1 skutečně prosadil. Neboť vlivem specifických provozních podmínek i reakční doby osob, mi při simulačních výpočtech nevycházel limitní počet větší než 50 osob. Bohužel i tuto položku tehdy "ozdobila" kompromisní podmínka zvýšení základního limitu na 100 osob ve výškovém pásmu VP1. Při současné revizi se škrtalo a v ryze obecnější položce se navíc přidalo dalších 50 osob (což je dokonce třikrát více, než původně generoval simulační model). Musím se přiznat, že znám jednu nevelkou kulečníkovou hernu ve 2. NP objektu (s jedinými vstupními dveřmi šíře 800 mm, jištěnými ochrankou ze dvou svalovců), která se zcela legálně, na povolení MÚ, změní každý pátek večer na diskotéku, kde prodají max. 100 lístků (přesto bych nechtěl, aby zpracovatelé" ČSN 73 0831:2011 a ani členové spřízněných komisí či institucí, zrovna tam za zábavou posílali své děti, vnoučata nebo pravnoučata).
Poznámka: V roce 2001 jsem na základě simulačních výpočtů trval v tabulce A.1 na zohlednění faktu, že tato základní hodnota musí být přinejmenším stejná, jako v ostatních hledištích s připevněnými sedadly (tj. 200 osob). K tomu se navíc řadí argument, že emoce vznikající při sportovních utkáních, mohou vést k panikové situaci ještě dříve, než bývá obvyklé v ostatních hledištích. Bohužel jsem neuspěl a po hlasování se přistoupilo na kompromis 300 osob (takže dnes máme dokonce 2 x více, než je exaktní řešení a přitom to vůbec nikomu nevadí ???).
Saturnin by možná konstatoval, že to není nic extra výjimečného - jenom zde účel světí prostředky. Jeho prostou mysl by však zajímalo (a to prý nikdy neřešil simulační modely), jak budou všichni ti lidé, při nějaké mimořádné situaci, z postiženého prostoru společně utíkat (ať prý mají na nohou brusle či nikoliv), a to přes nějaké dobře zamčené dveře (aby dovnitř třeba nelezl nikdo, co nezaplatil). Kromě toho si prý dělá starosti, co se bude s veřejnou sportovní plochou dít, až obsluha na jaře rozpustí led a ona plocha bude muset smutně čekat na novou sezónu, když nic jiného, než veřejný sport, se na ní provozovat nedá (ani veřejná schůze, anebo třeba i kouzelník, co přijel do městečka vystoupit…)..
POZNÁMKA V souladu s 3.3. a tabulkou 2 se sportovní, kulturní a jiné hlediště, které není trvale uzavřené stropní či střešní konstrukcí posuzuje jako venkovní shromažďovací prostor při počtu přes 500 osob; při menším počtu osob se tyto prostory posuzují podle ČSN 730802. |
Nejde ani tak o zjevně chybné začlenění, protože celá tabulka A.1 se týká výhradně mezních normových hodnot pro vnitřní shromažďovací prostory. Jde především o fakt, že vysvětlující poznámkou v normě, nelze ani náhodou měnit již jednou deklarované ustanovení jakékoliv ČSN. Zásadní formulační rozpor je především ve specifikaci "trvale uzavřené konstrukcí ...",, protože již v roce 2001 všichni svorně souhlasili a tak jsem napsal do článku 4.2 větu: Pokud shromažďovací prostor má charakter vnitřního i venkovního prostoru (třeba nad tenisovým kurtem či fotbalovým hříštěm, je možné zatáhnout střechu), posuzuje se takový případ vždy jako vnitřní shromažďovací prostor - protože právě v něm lze očekávat vznik těch nejhorších podmínek z hlediska případného zakouření (vůbec nehledě na to, že současné úpravy odkazového článku 3.3 a tab 2 ČSN 73 0831:2011 jsou zjevně účelové, odporují současným poznatkům a z hlediska modelových výpočtů dokonce zcela vadné a jednoznačně působící proti bezpečnosti osob).
Saturnin by k celé záležitosti možná lakonicky konstatoval, že to je zhruba stejný nesmysl, jako když v normě pro schodišťová zábradlí by jiný, rovněž "osvícený" autor napsal větu: "...když v zrcadle schodiště bude ve střeše zřízen otvor, který po přistavení žebříku, půjde odsunout stranou, tak se u schodiště nemusí v žádném podlaží zřizovat zábradlí".
František Pelc