ČSN 73 0804:2010 - článek I.4.6
(ve znění všech navazujících změn)
Věcně se jedná o Never Ending Story celé řady přílepků k normám řady ČSN 73 08xx, vydaných po 1. listopadu 2011, které ve vysvětlující poznámce za normovým ustanovením, mají stále deklarovány návrhové požadavky (takový postup již více než 10 let nedovolují pravidla ÚNMZ: MPN 1:2011 Stavba, členění a úprava českých technických norem).
Současně edukativní stanovisko vydává naše kancelář záměrně, neboť na podzim 2021 bylo avizováno vypracování zcela nové ČSN 73 0838 Požární bezpečnost staveb – Garáže.
Konkrétně (ve vztahu k navrhování SOZ v garážích) se jedná o fatální chybu, neboť ve druhém odstavci poznámky k ustanovení I.4.6 je setrvale uváděno, že pro normativní výpočet (který není nutné dále prokazovat) stačí pro jakákoliv osobní vozidlo používat hodnotu uvolněného konvektivního tepla Q1 = 4 MW???
Saturnin poznamenal, že současní „normotvůrci“ si musí uvědomit, že nejen řečtina se od dob Periklových změnila, ale také materiálová skladba osobních aut je jiná, než za éry továrny Laurint & Klement.
Věrní tradicím naší kanceláře, proto uvádíme věc na pravou míru:
- Současné vozidlo střední třídy se spalovacím motorem obsahuje 350 – 560 kg plastů (+ navíc provozní kapaliny, zpravidla hořlavé); výhledově u elektro-aut sice klesne podíl provozních kapalin, zato významně naroste podíl hořlavých látek (v řádu stovek kg).
- Osobní auto záhy docela intenzivně hoří, za současné významné produkce kouře a zplodin hoření (k simulaci je zvoleno vozidlo typu "Combi", s obsahem 430 kg tuhých hořlavých látek a 10 litrů benzínu v nádrži – tj. v dolní polovině možného intervalu hodnot):
- Grafické zachycení tohoto procesu je následující (za dobu 30 minut se spálilo cca 396 kg tuhých hořlavých hmot):
- Následuje grafické vyjádření produkce kouře a zplodin hoření – červeně znázorněný průběh představuje objem uvolněných plynných produktů, který po významnou část průběhu volného hoření jednoho vozidla přesahuje hodnotu Vv > 40 m3/sekundu:
- Při zpravidla nízké světlé výšce prostorů podzemních garáží takovou produkci kouře žádný současný systém SOZ reálně neodvětrá!!!
- Proto je přednostně nutné vyřešit podmínky zajišťující bezpečný únik přítomných osob jiným způsobem - zejména dostatečným počtem dispozičně blízkých východů vedoucích z daného prostoru, směrem do prostoru bezpečnějšího.
- Pokud v rámci předběžné opatrnosti (tj. standard pro tvorbu oborových ČSN) provedeme variantu simulačního výpočtu v horním intervalu hmotnosti hořlavých látek, dostáváme vyšší výstupní hodnoty:
- Je evidentní, že v hromadných garážích se běžně může vyskytovat odstavené vozidlo, s potenciálem rychlostí uvolňování tepla Q > 14 MW (při požáru).
- Podle předpokladu, že nová ČSN 73 0838 nezvolí za základ výpočtu SOZ simulační modely, ale dosavadní postup výpočtů „od stolu“ (podle rovnic uvedených v příloze H ČSN 73 0802) - potom, na základě naměřené hodnoty objemu uvolněných plynných produktů Vv > 46 m3/sekundu (viz simulace výše), se výchozí hodnota normativního konvektivního tepla blíží hodnotě Q1= 12 MW (tj. 3x vice).
- Vysvětlení - pro návrh SOZ v garáži je rozhodující objem uvolněných plynných produktů Vv [m3/s] a nikoliv konvektivní rychlost uvolňování tepla Q1 [MW], přestože právě z této hodnoty se při normativních postupech návrhový parametr Vv počítá (současný normativní přepočet Q1 na Vv totiž vychází z velmi zjednodušené představy o nasávání okolního vzduchu do ideálního, kruhového obvodu požáru – což často neodpovídá konkrétním případům).
Poznámka:
Co dodat více - nyní stačí, aby si dnešní „normotvůrci“, ve skutečném měřítku „poskládali“ osobní vozidla do možných variant hromadných garáží a provedli v nich přinejmenším stovky variant simulačních výpočtů (zejména z hlediska rozvoje požáru, časového průběhu zakouření, evakuace přítomných osob, případně odvětrání prostorů, či hašení systémy SHZ – kombinací existuje celá řada…). Pak mohou s plnou zodpovědností napsat textovou část příslušné normy.
Saturnin na závěr dodal, že celý třetí odstavec ustanovení I.4.6, který deklaruje zvýšení parametru F0, vlivem instalace proudových ventilátorů (tj. „míchání jablek s hruškami“), vyžaduje zpracování separátního „uvedení na pravou míru“ - neboť systémy určené pro nucené SOZ jsou určeny a efektivně fungují výhradně v I. fázi rozvoje požáru; kdežto parametr odvětrání F0 spadá systémově až do II. fáze plně rozvinutého požáru.
František Pelc + Saturnin