Pelc logo

Hlavní stránka
Zpět

ČSN 73 0804:2010 - článek 11.2.7

Opět Saturninem tak oblíbená změna Z2 ČSN 73 0804:2010, která ani náhodou neopravila chyby, co se v roce 2010 jaksi přihodily v novelizovaném znění této normy. Tentokrát jde o problematiku dopravních mostů a jejich opláštění hořlavými materiály.

Původní ustanovení 11.2.7 c) bylo ve výchozí ČSN 73 0804 z října 2002 formulováno ve vazbě na článek 5.2.5 téže normy (tj. u technicky a technologicky propojených objektů mohly být bezprostředně dotčené objekty navrženy ve vzájemných požárně nebezpečných prostorech bez dalších opatření). Proto ani konkrétní ustanovení 11.2.7 c)  nemělo formulován návrhový požadavek na provedení obvodového pláště dopravního mostu, neboť tato zařízení sloužila výhradně témuž požárnímu úseku, či objektu (tj. byly jednoznačně technologicky propojeny). Dále je uvedena dřívější verze dotčeného ustanovení:

11.2.7 V požárně nebezpečném prostoru požárního úseku stavebního objektu, volného skladu, otevřeného technologického zařízení, popř. potrubního a dopravníkového mostu, mohou být umístěny:

c)
dopravní a jiná pomocná technická a technologická zařízení (potrubní a kabelové mosty, dopravníky apod.), sloužící posuzovanému požárnímu úseku nebo objektu nebo na něj přímo navazující a pokud vyhovují ustanovení 11.2.8;

Jenže v “korupční” ČSN 73 0804:2010 přibyla do ustanovení 11.2.7 c) kouzelná formulace ”popř. sloužící i pro jiné objekty”, ale nikdo již nedopsal další požadavky na provedení obvodového pláště dopravního mostu (protože takto již ani náhodou nejde o technologicky propojené objekty). Tím, že žádné další požadavky nejsou stanoveny, tak pokud se nejedná o zařízení k rozvodu hořlavých plynů nebo kapalin (což dále řeší odkazový článek 11.2.8), je možné podle Saturnina navrhnout vlastně cokoliv. Dále je pro srovnání uvedena současná verze celého, změněného článku:

Saturnin konstatoval, že nějak té kolektivní odbornosti současných zpracovatelů ČSN řady 73 08xx přestává rozumět (např. když otevřený objekt vodohospodářského zařízení musí být proveden z nehořlavých konstrukcí a dopravní most, přepravující hořkavé materiály, může být klidně oplácán makrolonem). A že zřejmě nastal čas vytisknout u každé změněné normy samostatnou přílohu, v niž bude jasně uvedeno, který mozkový titán příslušnou formulaci vymyslel. Aby se pro příště vědělo a nezapomnělo …

Saturnin + František Pelc